حسین ...

 تو ای حسین !

با تو چه بگویم ؟

"  شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هائل "

و تو ای چراغ راه ،

ای کشتی رهایی ،

ای خونی که از آن نقطه ی صحرا ،



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و هشتم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده

گفتمش نقاش را نقشي بکش از زندگي

باقلم نقش حبابي بر لب دريا کشيد

گفتمش تصويري از ليلا و مجنون را بکش

عکس حيدر در کنار حضرت زهرا کشيد

گفتمش بر روي کاغذ عشق را تصوير کن

در بيابان بلا تصويري از سقا کشيد

گفتمش سختي و درد و آه گشته حاصلم

گريه کرد آهي کشيدو زينب کبري کشيد


نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و هشتم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده

حضرت زینب (س) سخنرانی ذیل را در شام ایراد كردند كه متن آن را سید ( رحمه الله ) ، و طبرسی و دیگر محدثّان شیعه ، فرید وجدی در « دائرة المعارف و صاحب كتاب بلاغات النساء» و دیگر نویسندگان اهل سنت به اجمال و تفصیل و با مختصر اختلافی نقل كرده اند .

متن زیر از كتاب« نفس المهموم »  می باشد :

 ستایش خدای را كه پروردگار جهانیان است و درود خدا بر محمد و همه خاندانش

 براستی كه خدای سبحان درست فرموده كه گوید : « سرانجام كسانی كه عمل زشت انجام داده و كاربد كرده اند بدانجا می انجامد كه آیات خدای را دروغ می شمارند و آنها را مسخره و استهزا می كنند . »  

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و هشتم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده


نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و هفتم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده


نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و هفتم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده


نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و هفتم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده


نوشته شده در تاريخ شنبه بیست و هفتم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده


نوشته شده در تاريخ سه شنبه بیست و سوم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده


نوشته شده در تاريخ سه شنبه بیست و سوم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده


نوشته شده در تاريخ سه شنبه بیست و سوم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده

مايش شيرخوارگان حسيني اردبيل


نوشته شده در تاريخ سه شنبه بیست و سوم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده


نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و دوم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده

روز عاشورا كه به پايان رسيد ، پس از فرا رسيدن شب،در اردبيل شام غريبان برگزار مي شود كه مردم هر محل به مسجد محل خود رفته و به عزاداري مي پردازند  و گاهي تا اذان صبح در برخي از مساجد اين مراسم طول مي كشد . در گذشته در اين شب پرده هاي برخي از شمايل ها و نقاشي هاي حزن افزون كه از صحنه هاي كربلا كشيده شده بود برداشته مي شد كه اين كار همراه با گريه و زاري حاضرين بود. برخي از محله ها در اين شب با شمع روشن در سطح شهر حركت مي كنند و به سينه زني مي پردازند . مثلاً مسجد حسينيه (ميرزا خانم )  با شمعهاي روشن به سوي محله محمديه حركت كرده و در كنار خيمه هاي آن عزاداري مي كند .

در اين مراسم چند دقيقه اي چراغها را خاموش مي كنند و هر كس در خفا به عزاداري مي پردازد و بعد از روشن كردن چراغها دعا و فاتحه خوانده و مراسم به پايان       مي رسد. سپس مردم به خانه هاي خود رفته و اذان صبح براي سحر مزاري به مسجد مي آيند  . 


نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و دوم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده

روز عاشورا – دهم محرم- شهر اردبيل سرشار از دسته ها و هيات هاي عزاداري محلات و مساجد مختلف است . در اين روز همة مساجد و محلات و خانه هاي آنها به سطح شهر مي آيند و به عزاداري مي پردازند .

 روز عاشورا مسير دسته ها متفاوت از روز بازار است و معمولاً مسير دسته هاي ديگر از بازار نگذشته و در اين روز دو مسجد،يعني مسجد طوي و مسجد سقاخانه (حضرت ابوالفضل) كه در روز بازار در مسير دسته ها نبوده اند در مسير قرار مي گيرند . هر مسجد بسته به مكان جغرافيايي خود از محل خود طوري حركت مي كند كه از اين دو مسجد بگذرد و به محلة خود باز گردد.

در روز عاشورا عزاداري در مقابل سقا خانه از اهميت بيشتري برخوردار بوده و معمولاً دسته هاي عزاداري در مقابل اين مسجد به طور مفصل تري به عزاداري مي پردازند .



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و دوم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده

روز تاسوعا – نهم محرم – در اردبيل با مراسم روشن كردن شمع در 41 مسجد همراه است . پيش از آن روز مردم و دسته هاي عزاداري در شب تاسوعا به مساجد بيشتري نسبت به شبهاي گذشته ، بعنوان ميهمان – كه پيش تر شرح آن گذشت- مي روند و اين كار را تا اذان صبح ادامه مي دهند ، پس از آن به مسجد خود آمده و آب و جارو كرده و ميزهايي را كه مخصوص روشن كردن شمع است در جايگاه ويژه در مسجد مستقر مي كنند .

در روز تاسوعا معمولاً چنين است كه مردم به 41 مسجد رفته و در آنها شمع مي افروزند و آب طشت آن مسجد را به عنوان تبرك و شفا در يك شيشه و يا ظرفي كه با خود برده اند مي ريزند و بدين صورت آنها آب 41 مسجد را به گونه اي آميخته گرد مي آورند و در طول سال به عنوان شفا و تبرك مي نوشند .

روشن كردن شمع نزد مردم اردبيل عنوان نذر دارد . يعني هر شخصي كه نذر يا حاجتي داشته باشد به اين كار خواهد پرداخت و اينگونه جاحت خود را مي طلبند .



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و دوم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده

1-گازران:

ارمنستان- چاقوسازان- قاجاريه- قاسميه- امام رضا- اصغريه – اكبريه- آق كاظم- مسجد چراغعلي- مسجد ائمه- اميريه- امام حسن

2- سرچشمه:

محلةاجير لو - محله تازه شهر – اقليم شاه – باب الحوائج- حاجي قهرمان – خيرال - معمار- محمديه- لياولي- حسينيه (ميرزاده خانم)

 



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و دوم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده

چنانكه قبلاً ذكر شد هر يك از محلات شش گانه شهر اردبيل در روزي كه در دهة اول محرم به آنها اختصاص داده شده براي عزاداري به سطح شهر مي آيند و به اين دليل كه اين مسير همواره از بازار سنتي شهر اردبيل مي گذرد ، اين روز به روز بازار آمدن محلات شهرت يافته است . شرح حركت محلات:

هر محله داراي ريز محله و يا توابعي است كه به آنها «خُله»مي گويند ، در روزي كه قرار است يك محله به بازار رود معمولاً ابتدا خله هاي آن پس از عبور از مقابل مسجد اصلي محل راهي بازار مي شوند . پرچم اصلي محله توسط اولين خله اي كه به بازار مي رود به همراهي هيات امناي مسجد محل اصلي و بزرگان آن محل به عنوان نمادي از محلة اصلي به بازار فرستاده مي شود سپس هر يك از خله هاي ديگر طبق نوبت و زمان خود كه قبلاً توسط هيت امنا ذكر شده است ابتدا از جلوي مسجد اصلي محل گذشته و سپس به مسير خود در بازار ادامه مي دهند و همينگونه به ترتيب همة خله ها يكي  پس از ديگري به بازار مي روند و آخرين دسته محلة اصلي نيز  با هيات عزاداري خود به بازار خواهد رفت .


نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و دوم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده

با شروع ماه محرم عزاداري در شهر اردبيل به طور مفصل تري برگزار مي شود  به طوري كه بعد از مراسم طشت گذاري و شروع اولين روز ازماه محرم هر شب مجالس عزاداري ، سينه زني و زنجير زني و نوحه خواني در مساجد برگزار مي شود. در واقع مراسم هفته خواني كه هر شب در منازل برپا بود از ماه محرم دهة اول آن در مساجد برگزار مي شود . برپايي مراسم عزاداري در دهة اول محرم را مي شود به سه قسمت – شهر اردبيل- تقسيم كرد . الف- عزاداري شبانه در مساجد محله ها  ب – عزاداري روزانه در بازار و سطح شهر     ج- عزاداري در روزهاي تاسوعا و  عاشورا.

حال به شرح هر يك از اين سه بخش مي پردازيم:

الف- عزاداري شبانه در مساجد محله ها:

اين مراسم هر شب در هر يك از مساجد سطح شهر با پوشش دادن محلات و اهالي اطراف خود برگزار مي شود كه معمولاً بعد از ساعت 9 شب اهالي آرام آرام جمع شده كه اين جمع شدن معمولاً همراه با صداي طبل مي باشد . نكته قابل توجه اين است كه در اين ايام دسته ها و هياتهاي عزاداري در مسجد خود به عزاداري نمي پردازند بلكه هر شب براي عزاداري به مساجد ديگر رفته و به صورت ميهمان در آنجا عزاداري مي كنند و البته از مساجد ديگر نيز براي آنها ميهمان خواهد آمد كه توسط هيات امناء و بزرگان محل كه در مسجد  مانده اند تا به ميهمان  خوش آمد گويند ، مورد استقبال قرار مي گيرند و با خرما و حلوا...از سوي مسجد و يا مردم محل پذيرايي مي شوند . گاهي نيز براي عزاداري در يك مسجد به دليل وجود دسته هاي زياد بايد نوبت را رعايت نمود و طبق نوبت كه بر اساس زود رسيدن دسته ها به مسجد است در داخل آن مسجد به عزاداري پرداخت . به همين خاطر دسته ها قبل از حركت خود پرچم خود را به وسيلة چند نفر مي فرستند تا در مسجد مقصد نوبت بگيرند .

در مسير دسته ها ،عزاداري صورت نمي گيرد و تنها هنگامي كه به مسجد رسيدند در زمان نوبت خود در درون مسجد نوحه خوان دسته به جايگاه خود رفته و عزاداري شروع           مي شود . هر مسجدي يا داراي دستة زنجير زني و يا دستة سينه زني است (البته يك مسجد داراي هر دو دستة سينه زني و زنجير زني هستند)

معمولاً دسته هاي عزاداري در هر شب دو يا سه مسجد را مي گردند و در آخر شب و پايان مراسم يا در همان محل آخرين مسجد كه در آن به عزاداري پرداخته اند ،پراكنده             مي شوند و يا دسته به سوي مسجد محل خود حركت كرده و دسته در طول مسير و در آخر در مسجد محل پراكنده مي شوند . البته براي پايان عزاداري نمي شود ساعت خاصي را ذكر كرد،اين امر بسته به تعداد مسجد ها براي ميهمان شدن و برنامة هر مسجد ، متغير است و گاهي حتي تا اذان صبح نيز به طول مي انجامد.


نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و دوم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده

مراسم طشت گذاري به مراسمي گفته مي شود كه طي آن طشت هاي مسي هر مسجد در جايي مخصوصي در بلندي در داخل هر مسجد گذاشته شده و در آن آب ميريزند . كه مردم از اين آب به عنوان تبرك نوشيده و به صورت و چشمهاي خود مي زنند و گويا اين مراسم را براي يادآوري و نكوداشت تشنگان كربلا و همچنين دلاوري هاي حضرت ابوالفضل براي رساندن آب به تشنگان انجام مي دهند . مردم اردبيل براي اين آب احترام فراواني قائلند و در روز تاسوعا از آن براي تبرك و شفا استفاده كرده و حاجات خود را در كنار آن بيان مي دارند و سينه زنان و عزاداران نيز در هنگام تشنگي با ياد امام حسين از اين آب مي نوشند .

مراسم چنين است كه ابتدا طشت هاي مسجد را (معمولاً 2يا3 طشت) كه از جنس مس هستند تميز مي كنند و در اكثر مساجد از خانواده هاي قديمي و معتمدين محل و يا روحانيون بزرگ و صاحب نام محل طشت ها را به منازل خود برده و آنها را تميز  مي كنند و در منزل نگه داشته تا دستة عزاداري محل براي حمل آن به مسجد به درب منزل آنها بيايند و طشت را از آنجا به مسجد ببرند .



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و دوم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده

يكي از مراسم ديگر كه مي شود آنرا مراسمي براي پيشواز رفتن محرم بر شمرد ، مراسم «طشت گذاري» شهر اردبيل است . اين مراسم قبل از محرم و به مدت سه روز از 27 ذي الحجه تا فرارسيدن محرم طول مي كشد .

ترتيب طشت گذاري ها به گونه اي است كه در شب 27 ذي الحجه ابتدا در حسينية اوچ دكان طشت گذاري مي شود كه در اين طشت گذاري همه محلات بادسته هايشان براي طشت گذاري شركت مي كنند . در روز 27 ذي الحجه نوبت طشت گذاري مسجد جامع ميرسد كه عمدتاً توسط محلات حيدري طشت گذاري مي شود . در روز 28 ذي الحجه طشت گذاري مسجد اعظم صورت مي گيرد كه محلات عالي قاپو،سرچشمه،گازران و خله هاي آنها انجام مي دهند .  بايد توجه داشت سه مسجدي كه در ابتدا طشت گذاري                      مي شوند(حسينه،جامع،اعظم)جزء مسجد هاي عمومي شهر هستند و تعلق به محله هاي زيادي ندارد.

طشت گذاري محلات شش گانه به  ترتيب بزرگ به كوچك است  كه اين ترتيب قبلاً ذكر گرديده اما در طشت گذاري خله هاي محلات ششگانه نظم و ترتيب خاصي رعايت نمي شود.  در اين ميان برخي محلات و يا مسجدها از محلات ديگر و هيات امناي مساجد محلات ديگر براي برگزاري مراسم طشت گذاري دعوت به عمل مي آيد و حتي در برخي محلات و مسجد ها طشت گذاري در آنها از قديم الايام طبق سنت قديمي توسط مسجدهاي ديگر انجام مي گيرد به طوري كه آن مسجد به همراه هيات امناء و دستة عزاداري خود به مسجدي كه قرار است طشت گذاري شود آمده و به همراهي و مشاركت دسته و هيات امناي همان مسجد در مراسم طشت گذاري مي پردازند . البته مساجدي نيز هستند كه خود مراسم طشت گذاري را انجام مي دهند و مسجدي ديگر درآن مشاركت ندارد . لازم به ذكر است كه در برخي منازل نيز طشت گذاري صورت مي گيرد كه معمولاً اين خانه ها از معتمدين و بزرگان محل هستند. اين طشت گذاري نيز توسط مسجد همان محل انجام مي گيرد .


نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و دوم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده

در شهر اردبيل يك ماه پيش از فرارسيدن ماه محرم به پيشواز آن مي روند و آرام آرام خود را براي برگزاري مراسم عزاداري آماده مي كنند . پيشواز از ماه محرم از اولين شب بعد از عيد قربان شروع مي شود . در طول اين مدت چهره شهر عوض شده و همه جا با پارچه ها  و پرچم هاي سياه و مربوط به ماه محرم نصب مي گردد مردم شهر به نشانة عزاداري لباس سياه و تيره مي پوشند .

در طول اين مدت تا رسيدن ماه محرم هر شب ، هر يك از مساجد شهر در منزل يكي از اهالي محل مراسم عزاداري بر گزار مي كنند . البته در برخي از محله ها اين عزاداري در داخل خود مساجد برگزار مي شود كه تعداد اينگونه مساجد بسيار كم مي باشد . در شهر اردبيل اين مراسم را كه هر شب در منزل شخصي از اهالي برگزار مي شود «هفته خواني»    مي گويند .

نحوة برگزاري و نظم و ترتيب اين مراسم بدين شرح است كه پيش از شروع عزاداري و عيد قربان ابتدا اهالي محل كه مايل هستند كه مراسمي به عنوان هفته خواني در يك شب در منزل آنها برگزار شود اعلام آمادگي كرده و هيئت امناء مسجد اسم اين افراد را ثبت مي كند. پس از اتمام اين كار به صورت قرعه كشي زمان و محل هر يك از هفته خواني ها را مشخص مي كنند و به صاحب آن خانه خبر مي دهند  و در روزي كه شب قرار است به خانة وي بروند پرچمهايي را به منزل و كوچة آن شخص نصب كرده تا بدين وسيله اهالي محل از محل برگزاري مراسم با خبر شوند . اين مراسم معمولاً از ساعت 11-9شب برگزار مي شود  كه هر يك از افراد محل مستقيماً به خانة مورد نظر رجوع كرده و بعد از جمع شدن افراد كه معمولاً مردان هستند مراسم روضه خواني و نوحه خواني و عزاداري آغاز مي شود . در اين ميان صاحب خانه از عزادارها پذيرايي كرده كه بسته به توانايي مالي صاحب خانه اين پذيرايي متفاوت است .

در پايان مراسم محل و زمان مراسم شب بعد را نيز اعلام مي كنند تا افراد براي شب بعد آماده و با خبر باشند .

بر پايي اين چنين مراسمي قبل از آمدن ماه محرم به نوعي تمرين و ايجاد آمادگي است براي مراسم مفصل ماه محرم ، در اين ايام هماهنگي هاي لازم بين جوانترها براي شركت در اين مراسم كه شامل: سينه زني، زنجير زني، شبيه خواني و حتي آمادگي نوحه خوانها صورت مي گيرد . اين مراسم تا فرارسيدن مراسم طشت گذاري مساجد ادامه خواهد داشت . در طول هفته خواني ها و روزهاي باقيمانده تا محرم محله هايي كه شبيه خواني دارند به تمرين شبيه خواني خود مي پردازند و نقشها را از قبل مشخص مي كنند.


نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و دوم آذر 1389 توسط سبحان تقي زاده

عکس

دانلود